Anketa Na železnicu: „Fungujúca železničná doprava musí byť postavená na predvídateľnom, stabilnom a dostatočnom rozpočte a financovaní.“ Zodpovedá František Demko, predseda OAVD
Položili sme dôležité otázky politikom a odborníkom, ktorí majú čo povedať k situácii v železničnej doprave na Slovensku. Je pre súčasnú vládu rozvoj železničnej dopravy a infraštruktúry dostatočnou prioritou? Je dobre nastavená cena za železničnú cestu? A čo zavedenie podpory systému jednotlivých vozňových zásielok? Tentoraz prinášame odpovede Františka Demka, predsedu Republikovej rady Odborovej asociácie výpravcov a dispečerov.
Vnímate zo strany súčasnej vlády, že je pre ňu rozvoj železnične dopravy a infraštruktúry dostatočnou prioritou?
Určite nie. Tak ako všetky predchádzajúce vlády, aj terajšia vláda neprikladá vážnosť – štátnej dopravnej politike.
Pomôže novonavrhovaný zákon o strategických investíciách k zefektívneniu výstavby a modernizácie železničnej infraštruktúry?
Dobrý zákon môže byť nápomocný k zefektívneniu, ale v prvom rade sú dôležité financie, lebo fungujúca železničná doprava musí byť postavená na predvídateľnom, stabilnom a dostatočnom rozpočte a financovaní!
Mala by vláda robiť kroky, ktoré podporia presun maximálneho množstva nákladu z cestnej dopravy na železnicu?
Pri neexistencii národného dlhodobého strategického plánu rozvoja železníc, nemenného v závislosti od výsledkov straníckych volieb, určujúceho aj konkurencieschopné parametre železničnej infraštruktúry a železničných vozidiel, pri neexistujúcich vykonávacích plánoch, založených na dlhodobom strategickom pláne a nezabezpečení reálne potrebných financií na realizáciu týchto plánov, Slovensku a železniciam nezostáva nič iné, ako naďalej snívať sen o presune časti dopravy, keď bola prijatá tzv. Biela kniha EÚ s cieľom presunúť značnú časť tovaru z ciest na železnicu s všeobecne známymi míľnikmi v rokoch 2030 a 2050.
Je podľa Vášho názoru dobre nastavená cena za dopravnú cestu? Mala by sa znížiť?
Cena za ŽDC by mala približne porovnateľná s okolitými štátmi. porovnávať. Už teraz je trend, že niektorí nákladný železničný dopravcovia obchádzajú Slovensko z dôvodu „trístného“ stavu železničnej infraštruktúry, a vyšší poplatok za použitie ŽDC bude iba ďalší dôvod na obchádzanie Slovenska.
Vyzvali by ste vládu na zavedenie podpory systému jednotlivých vozňových zásielok?
Tam je problém vytvorenia nejakej dotačnej schémy pre dopravcov, ktorí budú realizovať vozbu JVZ. V Európe je dosť štátov, ktoré poskytujú dotácie pre systém JVZ.
Zdroj fotografie: Facebook František Demko