Marián Viskupič pre Na železnicu: „Logistika po železnici má potenciál odľahčiť cestnú sieť, zvýšiť bezpečnosť a tiež znížiť mieru opotrebovania a poškodzovania cestnej infraštruktúry“
Položili sme dôležité otázky politikom a odborníkom, ktorí majú čo povedať k situácii v železničnej doprave na Slovensku. Je pre súčasnú vládu rozvoj železničnej dopravy a infraštruktúry dostatočnou prioritou? Je dobre nastavená cena za železničnú cestu? A čo zavedenie podpory systému jednotlivých vozňových zásielok? Tentokrát prinášame odpovede od poslanca Národnej rady SR za stranu Sloboda a Solidarita Mariána Viskupiča.
Vnímate zo strany súčasnej vlády, že je pre ňu rozvoj železničnej dopravy a infraštruktúry dostatočnou prioritou?
Zo strany aktuálnej vlády vôbec nevnímam, aby železničná doprava a hlavne železničná infraštruktúra boli prioritou.
Pomôže novonavrhovaný zákon o strategických investíciách k zefektívneniu výstavby a modernizácie železničnej infraštruktúry?
Obávam sa, že ani spomínaný zákon nebude mať zásadný pozitívny vplyv. Problémy slovenskej železničnej infraštruktúry sú hlbšie a inde. Jeden konkrétny zákon ich nevyrieši. Zásadným problémom je práve štátne vlastníctvo, so všetkými negatívami v slovenských podmienkach. Nekonečné výmeny manažmentov, chýbajúca dlhodobá stratégia, zúfalá neefektívnosť a všadeprítomná korupcia, sú reálnymi problémami. A s nimi aktuálne vláda nepohla. Práve naopak, situácia sa ešte zhoršuje.
Mala by vláda robiť kroky, ktoré podporia presun maximálneho množstva nákladu z cestnej dopravy na železnicu?
Samozrejme áno. Logistika po železnici má potenciál odľahčiť cestnú sieť, zvýšiť bezpečnosť a tiež znížiť mieru opotrebenia a poškodzovania cestnej infraštruktúry.