Usporiadali sme anketu k súčasnej situácii v železničnej doprave na Slovensku!
Položili sme dôležité otázky politikom a odborníkom, ktorí majú čo povedať k situácii v železničnej doprave na Slovensku. Je pre súčasnú vládu rozvoj železničnej dopravy a infraštruktúry dostatočnou prioritou? Je dobre nastavená cena za železničnú cestu? A čo zavedenie podpory systému jednotlivých vozňových zásielok? Dnes zodpovedá Ing. Patrik Benka, výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov Slovenska.
Vnímate zo strany súčasnej vlády, že je pre ňu rozvoj železničnej dopravy a infraštruktúry dostatočnou prioritou?
Bohužiaľ, zatiaľ sme od súčasnej vlády nezaznamenali žiadne kroky, ktoré by viedli k rozvoju železničného sektora a ani aspoň signály, ktoré by tomu nasvedčovali.
Pomôže novonavrhovaný zákon o strategických investíciách k zefektívneniu výstavby a modernizácie železničnej infraštruktúry?
Veríme, že zákon bol navrhovaný práve s týmto zámerom. Aj keď Ministerstvo dopravy zatiaľ v médiách hovorí najmä o urýchlení výstavby diaľnic až o niekoľko rokov, dúfame, že si je vedomé zanedbaného rozvoja (o zanedbanej pravidelnej údržbe ani nehovoriac) aj v oblasti železničnej infraštruktúry.
Mala by vláda robiť kroky, ktoré podporia presun maximálneho množstva nákladu zo cestnej dopravy na železnicu?
Samozrejme, toto mala robiť každá vláda najmenej od roku 2011, keď bola prijatá tzv. Biela kniha EÚ s cieľom presunúť značnú časť tovaru z ciest na železnicu s všeobecne známymi míľnikmi v rokoch 2030 a 2050. Takže áno, mala by sa o to snažiť aj súčasná vláda. Nástroje ako napr. zvýšenie cestného mýta (väčšie znášanie externých nákladov pri cestnej doprave), vyšší podiel z vybraných peňazí za cestné mýto pre železničnú dopravu, podpora revitalizácie železničných vlečiek, podpora preprav jednotlivých vozňových zásielok, podpora intermodálnej dopravy, poznáme, len ich treba konečne aplikovať.
Je podľa Vášho názoru dobre nastavená cena za dopravnú cestu? Mala by sa znížiť?
Zníženie ceny za dopravnú cestu by privítal každý dopravca, ale treba si otvorene povedať, že zdroje štátneho rozpočtu sú obmedzené a výpadok tržieb za ŽDC by sa manažérovi infraštruktúry asi ťažko vykrýval. V tomto momente s priemernou cenou okolo 2 eur/vlkm (so zľavou 22,5 mil. ročne pre nákladných dopravcov) je toto „železničné mýto“ konkurencia schopná s okolitými štátmi. S novým vedením MD SR pokračujeme v rokovaniach o krokoch, ktoré povedú k stabilnému a predvídateľnému regulačnému rámcu v poplatkoch za ŽDC. Tento proces však bude trvať odhadom asi tri roky, doteraz žiadame ministerstvo o zachovanie spomínanej každoročnej zľavy v celkovej výške 22.5 mil. eur.
Vyzvali by ste vládu na zavedenie podpory systému jednotlivých vozňových zásielok?
Určite áno. Ministerstvo dopravy je informované o našom požiadavke na predloženie štúdie o podpore JVZ (ktorú pre AROS vypracovala Žilinská univerzita) Európskej komisii na schválenie. V polovici marca máme plánované rokovanie AROS s Ministerstvom dopravy na túto tému, ale aj na tému poplatkov za ŽDC a budeme sa snažiť, aby to zdarne dopadlo.
Zdroj fotografie: https://www.arosrail.sk/o-nas.